The Simon van Gijn House in Dordrecht is a beautiful
old residence that has been turned into a museum since 1925
In the attic, you’ll find antique toys, miniature rooms, and a few dollhouses
Among them is the famous dollhouse of
Agnes Maria Clifford, who lived from 1739 to 1810
Since the birth of her grandchildren, she was
affectionately called “Grandma” Backer
Het
Simon van Gijnhuis in Dordrecht is een prachtig
oud woonhuis dat sinds 1925 veranderd is in een museum
Op zolder vind je antiek speelgoed, kijkkamers en een paar
poppenhuizen
Hier vind je o.a. het bekende poppenhuis van
Agnes Maria Clifford
die leefde van 1739 tot 1810
Sinds de geboorte van haar kleinkinderen werd ze"Grootje"
Backer genoemd
In her later years, Agnes, the wife of Cornelis Backer,
devoted herself to furnishing and decorating two dollhouses
Op latere leeftijd heeft Agnes, echtgenote van Cornelis Backer
zich toegelegd op het inrichten en aankleden van twee poppenhuizen
Her initials A.M.C., the dates 1805 and 1806, and her ages 66 and 67
are embroidered into the floor carpets of both houses
Haar initialen AMC, de data 1805 en 1806 en haar leeftijd 66 en 67 jaar
zijn in vloertapijten in beide huizen geborduurd
Owning older dolls’ furnishings may have inspired her,
and in 1789 she inherited the miniature silver
Bezit van ouder poppengoed kan haar hebben geïnspireerd
en ze erfde in 1789 het miniatuurzilver

The style of the furnishings and the dolls’ clothing
reflects the period between 1785 and 1810
In particular, the detailed dressing of the English wooden dolls is spectacular
De stijl van de inrichting en de aankleding van de poppen
verwijst naar de periode tussen 1785 en 1810
Vooral de gedetailleerde aankleding van de
Engelse houten poppen is spectaculair
Unique miniature theater: “In het lustige beestenspul”
Bijzonder miniatuur theater "In het lustige beestenspul"
The eight illustrated diaries of Jacob de Vos form a
rich source of information about upbringing and toys in the 19th century
The boys loved the drawings made by their father
They served as a reward for diligent work and study
If they hadn’t studied on a given day, no drawing would appear in the diary
De acht getekende dagboekjes van Jacob de Vos vormen
een rijke bron over opvoeden en speelgoed in de 19de eeuw
De jongens waren dol op de tekeningen van hun vader
Ze waren een beloning voor ijverig werken en leren
Als ze een dag niet hadden geleerd dan kwam er geen tekening in het dagboekje
Doll kitchen, Dordrecht, circa 1840
Poppenkeuken Dordrecht ca. 1840
Haberdashery stall: "Tyrolean Stall, 1840–1850"
Manufacturenkaarm "Tiroolse kraam 1840-1850"
Koekkraam 1800-1850
Butcher’s stall, circa 1800
Vleeshouwerskraam ca. 1800
Brush stall, circa 1800
Borstelkraam ca. 1800