OP DEZE WEBSITE VIND JE VAN ALLES OVER DE POPPENHUISHOBBY, MINIATUREN, POPPENHUIZEN, WORKSHOPS EN NOG VEEL MEER ....

maandag 18 oktober 2021

Publicatie in Poppenhuizen & Miniaturen over het ontstaan van mijn sprookjesboek "Het geheim van heks Wiebelkontje"


Al heel lang had ik de wens om een sprookjesboek te maken maar het kwam er nooit van. Nu is mijn lang gekoesterde wens eindelijk in vervulling gegaan want dankzij het thuis zitten door Covid 19 had ik ineens alle tijd.

“Het geheim van heks Wiebelkontje” is de titel van mijn sprookjesboek waar mijn kleinzoons Dean en Jack de hoofdrol in spelen. Het boek gaat over een heks die eigenlijk balletdanseres wil zijn. Het begint spannend maar loopt natuurlijk goed af. Het verhaal had ik al grotendeels in mijn hoofd en aan de hand daarvan ben ik het heksenhuis en de miniaturen gaan maken.



Ik wilde een heksenhuis met een dak van vleermuisvleugels en met dat idee ben ik aan de slag gegaan. De “bouwtekening” bestond uit een ruwe schets met maten en hoe het ongeveer moest worden.

Het heksenhuis heb ik volledig van 2 mm dik karton gemaakt. Dat was een uitdaging want zoiets groots had ik nog niet eerder van karton gemaakt. Ik heb al bouwende oplossingen bedacht voor de problemen die ik tegenkwam.

De stenen woonkamervloer heb ik gemaakt van eierdozen en de slaapkamervloer van houtstroken. Iedere vloer heb ik voorzien van kartonnen balken zodat ik ze kon bevestigen aan de gevels. Dit bleek echter niet voldoende te zijn en heb toen de woonkamermuur voorzien van pilaren waar de vloer op kon rusten. De vleermuisvleugels heb ik op de plaats van “de vingers” voorzien van een strak gespannen touwtje en die vast geplakt met schilders tape. Daarna het geheel zwart geschilderd en toen waren het ineens “echte” vleermuisvleugels.

De voordeur is in de vorm van een doodskist met een afdakje van ribbeltjeskarton. De ramen zijn gemaakt van 1mm dik karton met daarachter spinnen gelijmd die ik had gedownload. Op Pinterest heb ik allerlei borden met heksen en bijpassende teksten gevonden en die op maat gemaakt als versiering. Ik heb een groot spinnenweb getekend, uitgeknipt, zilver geschilderd en in het midden voorzien van een hele grote spin. Enge bloempotten gemaakt voor bij de voordeur. Eén met heksenbenen en de ander met een hoofd erin.

De woonkamer van heks Wiebelkontje moest eng en griezelig worden in tegenstelling tot haar meisjesachtige roze slaapkamer. Ik heb mijn fantasie lekker op de loop laten gaan toen ik de miniaturen ging maken. Hoofden in kooitjes als huisdieren, benen van schattige poppetjes afgesneden om er tafelpoten van te maken, dansende bezem, soep met ogen, heksenboeken en nog veel meer. In de slaapkamer heb ik alles, op de stoelen na, zelf gemaakt.


Ik heb bijna 1000 foto`s gemaakt en sommige zijn bewerkt in Photoshop.
B.v. het heksenhuis in een foto van een donker bos geplaatst en
licht achter de ramen gemaakt. 


Na 9 maanden werken kon ik eindelijk de definitieve versie opsturen.
Ik was opgewonden toen ik de boeken op kon halen bij
de drukkerij maar erg blij met het resultaat. 

Nu kan ik voorlezen uit mijn volledig zelf gemaakte sprookjesboek en
Dean en Jack vinden het prachtig dat ze er de hoofdrol in spelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you for leaving a comment. To prevent spam, I moderate all writen comments to my blogposts before publishing --- Dankjewel voor je reactie. Om spam te voorkomen, modereer ik elke reactie voordat deze definitief word geplaatst.