OP DEZE WEBSITE VIND JE VAN ALLES OVER DE POPPENHUISHOBBY, MINIATUREN, POPPENHUIZEN, WORKSHOPS EN NOG VEEL MEER ....

zaterdag 13 februari 2021

Schaatsplezier in miniatuur.. Friese doorlopers 1:12

 
Ik heb Friese doorlopers in schaal 1:12 gemaakt

Het zijn typische Nederlandse schaatsen


De schaatsen maken was een onderdeel van een workshop

van Sylvia de Groot

Door tijdgebrek die dag heb ik ze thuis gemaakt


Ik heb uren moeten vijlen en schuren om het model er in
te krijgen maar ben tevreden met het resultaat



Rond 1875 werd de Friese doorloper ontwikkeld vanuit
de dan gangbare houten schaatsen

Rond 1900 begon de Friese doorloper populair te worden


Een Friese doorloper is een type houten schaats met
één ijzer die onder  de schoen gebonden wordt


Hoewel alle houten schaatsen vaak Friese doorloper
worden genoemd, is de echte Friese doorloper een
schaats waarbij het ijzer helemaal tot onder
de hak doorloopt


Hieronder zie je de mini schaatsen op mijn
Friese doorlopers staan


8 opmerkingen:

  1. Perfecta reproducción , buen fin de semana:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. It looks so complicated but the final result is fantastic. I hope you were able to skate with real-sized ones this year.
    Happy St. Valentine's Day!
    Hugs, Drora

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Drora. Het was mogelijk om te schaatsen maar ik ben lekker bij de kachel gebleven :)

      Verwijderen
  3. Volgens mij heb ik ze al eens eerder gezien bij jou op de blogs, maar ze blijven mooi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Thea maar nu met stap voor stap foto`s en bijpassende achtergrond -:

      Verwijderen

Thank you for leaving a comment. To prevent spam, I moderate all writen comments to my blogposts before publishing --- Dankjewel voor je reactie. Om spam te voorkomen, modereer ik elke reactie voordat deze definitief word geplaatst.